Cum verifici daca volanta dubla este defecta
O volanta cu masa dubla este alcatuita din multe componente de uzura (a se vedea diagrama de mai jos) si, ca atare, trebuie verificata întotdeauna cand se schimba ambreiajul. Desi un test de precizie poate fi efectuat doar la un atelier echipat corespunzator, exista totusi doua teste care pot fi efectuate pe fiecare volanta cu masa dubla pentru a vedea daca aceasta trebuie sau nu înlocuita.
Aceste doua teste sunt:
- Verificarea (unghiului) jocului liber al volantei secundare.
- Verificarea jocului rulmentului sau a bucsei/inclinarea volantei secundare.
Testarea unei volante cu masa dubla
- Masurarea unghiului/jocului liber a volantei secundare
Acest unghi corespunde jocului liber unghiular între volanta secundara si volanta primara. Jocul liber poate fi verificat folosind urmatoarea procedura:
1) Asezati volanta cu masa dubla pe un banc de lucru sau o suprafata plana cu volanta secundara orientata în sus.
2) Antrenati masa secundara în sensul acelor de ceasornic, pâna când simtiti reactia elastica a arcurilor si marcati locul pe volanta primara.
3) Rotiti volanta în sens invers acelor de ceasornic pâna când simtiti reactia elastica a arcurilor (spatiul dintre cele doua semne corespunde cu unghiul J1). Faceti semnul corespunzator pe volanta primara (sau dintii coroanei) si volanta secundara.
4) Numarati numarul de dinti ai coroanei de pornire între cele doua semne. Puteti masura, de asemenea, unghiul dintre cele doua puncte (acesta este unghiul J1).
- Masurarea înclinarii volantei secundare/jocul in rulment sau bucsa
Aceasta este distanta dintre masa primara si cea secundara. Jocul excesiv al volantei secundare poate indica un posibil semn de uzura a rulmentului / bucsei.
O procedura simpla de masurare este descrisa mai jos:
1) Plasati volanta cu masa dubla pe bancul de lucru cu volanta secundara orientata în sus. Asezati un subler cu vernier pe suprafata de frecare spre suprafata exterioara (nu pe suprafata de frecare, ci pe inelul exterior) .
2) Apasati usor pe partea opusa a volantei secundare, pâna când acesta vine în contact cu volanta primara si cititi valoarea inregistrata.
3) Apasati partea în care se afla sublerul si cititi valoarea gasita.
4) verificati valoarea masurata si înlocuiti volanta DMF daca valoarea masurata depaseste valoarea maxim admisa.
NOTA:
Fiecare volanta cu masa dubla este construita in functie de caracteristicile motorului pe care este montata (cai putere, cuplu motor dezvoltat, etc), iar valorile maxim admise ale jocului liber si al unghiului de inclinare difera de la un automobil la altul. Asadar un joc de 4 dinti (pe coroana de pornire) poate fi admis la unele automobile si poate considerat uzura la altele.
Neinlocuirea la timp a volantei cu masa dubla poate duce la uzura prematura a cutiei de viteze, a axului cardanic si/sau a planetarelor sau in cazuri extreme la ruperea arborelui cotit.